dorisinoulu.reismee.nl

Update!

Bijna het einde van mijn uitwisselingsperiode en na al gedag gezegd te hebben tegen nieuwe vrienden, toch nog maar even een blogje. Beter laat dan niet zullen we maar zeggen…

Inmiddels heb ik veel van Finland gezien, het hoge noorden en het ‘warme' zuiden. Ook ben ik naar St. Petersburg geweest en heb ik het Noorderlicht gezien. Helsinki staat alleen nog op de planning. Ook in Oulu valt steeds meer te zien, omdat inmiddels (eindelijk) alle sneeuw gesmolten is. Dit weekend is het ontzettend warm voor Finland, zo rond de 20 graden, terwijl het vorige week nog behoorlijk gesneeuwd heeft. Nu de sneeuw gesmolten is ziet de stad er totaal anders uit, zeker nu de zee sinds vandaag ook water is ipv ijs. Toch nog bruin worden in Finland!

Ik leer ontzettend veel, zowel op de universiteit als alle dingen eromheen. Zo loop ik nu stage op een Finse school, waar er dus amper kinderen zijn die Engels praten, en doe ik vrijwilligerswerk met asielzoekers. Ontzettend gave ervaringen die mij zoveel verder helpen, zowel op onderwijsgebied als alle andere gebieden. De afgelopen weken zijn daarom erg druk geweest, veel verslagen, groepswerk en dingen afronden. Zo heb ik vandaag het laatste officiële bezoek aan het asielzoekers centrum gedaan en yoga gegeven aan 19 vrouwen! Iets wat ik van tevoren zeker niet bedacht had om te doen, maar wel ontzettend waardevol.

Helaas is er een tijd van komen en een tijd van gaan, de meeste studenten zullen dus snel weer vertrekken. Ik heb internationale vriendschappen gemaakt en verwacht veel mensen gelukkig nog vaker te zien! Het officiële studiejaar eindigt volgende week, maar ik ga nog 1,5 a 2 weken door met mijn stage en tot eind mei met het vrijwilligerswerk. Daarna hoop ik nog een paar dagen naar Helsinki te gaan voor ik op 4 juni terug naar Nederland zal komen (waar ik langzaam aan toch ook wel weer zin in begin te krijgen).

2 weken geleden zijn mama en Jasmijn op bezoek geweest, precies in het weekend wat bekend staat als het feestweekend van het jaar namelijk Wappu, Vapu of Vappua. Dit feest, vooral voor studenten, vindt plaats de hele week voor 1 mei. De eerste feesten waren dus al op 23 april. Op 30 april en 1 mei is het feest voor iedereen en gaat iedereen picknicken en brunchen. In de straten, die het grootste deel van afgelopen vier maanden leeg waren, is het nu erg druk en lopen veel studenten met hun gekleurde overalls. Ook mag iedereen de zeemanshoed, die je krijgt als je slaagt van de middelbare school, deze twee dagen dragen. Zelf heb ik maar een activiteit van Vappu meegedaan, namelijk een sitsit in pyjama. Later zal ik nog een blog schrijven met Finse gebruiken en daar zal de sitsit zeker in terug komen.
Maar met mama en Jasmijn heb ik niet zo veel gefeest, het was natuurlijk al een groot feest dat zij er waren. We hebben samen de stad bekeken en heerlijk gebbqt bij de rivieren in Kiiminki. Helaas was de zee nog steeds (30-4) niet ontdooid en was het een blok ijs. Het was een erg gezellig weekend!

Vandaag zal ik proberen alle foto’s van de laatste tijd te uploaden, ik zal hier nieuwe albums voor maken. Ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn, als je meer wil weten over iets, laat het me weten! Nu ga ik weer genieten van deze zomerdag (18 graden maar heerlijk weer) en deze keer zal ik iets sneller weer schrijven!!
Groetjes,
Doris

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!