dorisinoulu.reismee.nl

"Zomer" in Oulu

Excuses voor het enorme lange wachten op deze veelbelovende blog.. De afgelopen dagen waren enorm hectisch en druk, maar ook heel gezellig.

Ik heb het idee dat ik de laatste dagen mijn plekje hier heel erg aan het vinden ben. Ik heb ontzettend lieve meiden leren kennen die ik inmiddels al vrienden kan noemen. Ook kan ik steeds beter mijn plek vinden (letterlijk en figuurlijk) in de universiteit en raak ik gewend aan het weer.. Dat dacht ik tenminste, tot het opeens -20 graden was en ik als een ijsvrouwtje terug kwam na de boodschappen... Vandaag was het ineens weer +3 graden met regen, waardoor het enorm glad werd. Gelukkig ben ik zelf blijven staan. Omdat het zo "warm" was, leek het meteen zomer in Oulu waardoor veel mensen vandaag zonder jas naar buiten gingen!

Van het weekend ben ik met een van m'n nieuwe vriendinnen naar een tweedehands kledingwinkel geweest, wat hier enorm in is. We hebben wat leuke kleren gekocht voor heel weinig geld en daarna lekker geluncht in het centrum.

Woensdag ben ik ook voor het eerst naar mijn vrijwilligerswerk met asielzoekers geweest, wat een ervaring! Ik vond het ontzettend indrukwekkend en dankbaar, ondanks dat je het gevoel hebt dat je deze mensen nooit echt kan helpen.. Ik zal hier in totaal zo'n 10 keer heen gaan en daarnaast een benefietevenement organiseren.

Vandaag ben ik met een van de courses naar een day-care centre geweest, een kindergarten en preschool in één. Kinderen gaan hier pas op hun 7e naar school, maar 90% van alle kinderen gaat naar een kindergarten en/of preschool. Het was een ruime school, die opvang biedt voor kinderen tussen de 1 en 6 jaar aanbiedt. Wat ik erg opvallend vond, is dat hier voor een groep van 25 kinderen, vaak 4 volwassenen zijn: één leerkracht, twee zusters en een assistente. Of dit normaal is voor alle scholen in Finland ben ik nog niet achter.. De school was in ieder geval erg ruim, met veel vrije werkplekken voor kinderen. Ze werken hier eigenlijk altijd in kleine groepjes van zo'n 4/5 kinderen. Ik zal foto's toevoegen in het nieuwe album.

Daarnaast was een van mijn klasgenoten jarig en zijn we met een aantal mensen naar de escaperoom geweest. In totaal hadden we 3 kamers en ik zat in de Indiana Jones kamer. Het was ontzettend spannend en leuk en we zijn er uit gekomen met ruim 7 minuten over!! Daarna hebben we in een van de studentenhuizen nog een surprise party georganiseerd en het was erg gezellig.

Tussen al deze bezigheden en de lessen op de universiteit, heb ik ook nog 4 verslagen voor de KPZ af weten te krijgen.. Ik hoef er gelukkig maar een uit te stellen tot mei. Gelukkig is morgen de laatste dag voor het weekend en ik heb nog maar één les. Toe aan een heerlijk rustig weekendje!!

Groetjes,
Doris de Wit

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!